torsdag 19 mars 2015

Vaniljmuffins med mascarponeglasyr

Idag tänker jag visa ett av mina favoritrecept, nämligen vaniljcupcakes, mums! Jag har gjort detta reseptet flera gånger och jag älskar det, det blir så himla gott!

Receptet jag använder kommer från en otrolig bok som heter Lola´s Cupcakes. Man vill äta upp denna boken, inte ett skämt, så goda cupcakes och så inspirerande. Glasyren kommer också från boken.

En bra grej är att du kan göra så många saker med detta receptet, lägga i frukt, strössel, små chokladbitar eller jordgubbssylt. Det funkar med det mesta!

För just denna gången la jag i lite choklad bitar, jag använde mjölkchoklad/ljus choklad men jag skulle nog använda mörk choklad om jag var du, eftersom att jag tror det kan bli godare!

Cupcakes
Ingredienser
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 nypa salt
150 gram smör, tärnat och rumsvarmt
1 3/4 dl strösocker
1/2 vaniljstång
3 ägg

Värm ugnen till 175 grader.
Häll mjöl, bakpulver och salt i en egen skål.
Vispa smör och socker ljus och fluffit i en annan skål med elvisp.
Snitta upp vaniljstången på längden och skrapa ner fröna i skålen med smörblandningen.
Tillsätt äggen ett i taget och vispa väl efter varje ägg.
Sikta ner de torra ingredienser i omgångar ( använd en sil för att sikta ner ingredienser ) och vispa på låg hastighet tills allt är blandat.
Lägg i blåbär eller choklad eller något annat om du vill ha det här.
Fördela sedan smeten mellan alla muffinsformarna och grädda kakorna i 20-25 minuter. Känn med en tandpetare in mitten för att se ifall dom dom inte är kladdiga och klara.
Låt sedan svalna och lägg sedan på glasyren.


Mascarponeglasyr
75 gram smör, tärnat och rumsvarmt
150 gram mascarponeost
150 gram phiadelphiaost
1 3/4 dl florsocker

Vispa smöret,mascarponen och phiadelphiaosten med en elvisp. Tillsätt florsockret och vispa glasyren tjock och krämig, du kanske får använda mera av florsockret för att få den perfekta konsistansen.
Sedan är det att bre på glasyren på kakorna när dom har svalnat med en spatel. Stö över med stösslet och du är klar, njut!


Hoppas ni gillar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar